Friday, June 15, 2007


















Prosessen - Franz Kafka


Jaja, da var det gjort. Prosessen er et tilbakelagt kapittel, og ble en mye lengre prosess enn jeg hadde trodd (oi, det ble en litt dyp setning visst). Til tross for at boka til tider var særs tungrodd, likte jeg den veldig godt da jeg først kom inn i den, og har fått litt sansen for tunge lange setninger i god Kafka-stil.

Franz Kafka (1883-1924) var en litt halvdeppa dype fra Tsjekkia med en forkjærlighet for det å skrive. Mesteparten av hans verk - inkludert 'Prosessen' - ble publisert mot hans vilje, men blir allikevel regnet som noe av det mest innflytelsesrike innen vestlig litteratur.

Tilbake til 'Prosessen' - Josef K. blir arrestert uten å vite hvorfor, og boka følger hans kamp mot systemet og hans streben etter å finne ut av denne såkalte 'prosessen'. Uten at jeg skal skryte på meg å ha forstått dybden og bredden av denne mye omtalte boka, kan jeg vil si såpass at Kafka tar opp politiske temaer samt psykologiske problemstillinger rundt mennesket, dets natur og dets forestillinger av livet.

Som nevnt over er 'Prosessen' en mye omtalt bok, og mens noen mener å ha forstått alt tror jeg det skal godt gjøres å gripe kompleksiteten av 'der Prozess' til fulle. Etter å ha lest boka sitter du fortsatt igjen og lurer på om du egentlig forsto noe som helst. Jeg liker å bli utfordret på denne måten, selv om det også er frustrerende å vite at mye av innholdet gikk rett over hodet på meg, og er det noe Kafka er flink til så er det å få deg til å føle deg som en dust uten mulighet til å forstå poenget om det så var blitt lagt i fanget på deg.

Franz Kafkas 'Prosessen' er en bok jeg anbefaler, og ikke bare fordi det er en bok det er litt stas å ha lest, men også fordi den kan være utfordrende for de små grå samt til irritasjon for det til tider så stolte intellektet vårt.

No comments: